Sú dídžeji, ktorých nazvať „púšťači skladieb“ považujem za urážku celej scény. Povýšili gramofóny a mixpult na hudobný nástroj i umenie. Jeden z najlepších turntablistov, držiteľ svetových titulov DMC i ITF je DJ KODH z Francúzska. Na Slovensku sa naživo predstaví 29. apríla počas akcie Artattack Freestyle Battle. Krátky rozhovor s ním je preto celkom logický…
Si DMC aj ITF šampión. Myslíš, že takéto súťaže sú pre dídžejov dôležité? A zmení sa čosi, keď človek takúto vec vyhrá?
Áno, takéto súťaže sú pre dídžejov dôležité, pretože je to v podstate podpora pre tvoje meno. A samozrejme ti to dáva dôvod stále cvičiť a zlepšovať sa, máš motiváciu vyhrať titul. Úspech v súťažiach mne osobne vybojoval isté meno na dídžejskej scéne: ako ten, kto je dídžej s výbornou technikou. Pomohlo mi to k viacerým šou a tak.
Keď si vyhral, bol si ešte dosť mladý (17). Čo to vtedy pre teba znamenalo?
V spojitosti so všetkými profesionálnymi aspektmi, dodalo mi to sebavedomie. Bol to úžasný zážitok, ktorý mi pomohol aj v škole aj v živote.
Niektorí kritici však vravia, že dídžejing nie je hudobné umenie.
Pre mňa dídžeji jednoducho sú muzikantmi. Špeciálne turntablisti. Zaoberajú sa muzikálnymi záležitosťami ako rytmus, melódie. Takže je to presne to, čo robia muzikanti. Samozrejme, nie je to to isté ako keď hrá nejaký gitarista, nie je to taký ten komplex, ale stále je to hudba. A ja rozhodne považujem gramofón za hudobný nástroj.
Je pre teba dôležité byť kreatívny? Je vôbec dídžejing o kreativite?
Tak ako hip-hop hovorí „originalita nadovšetko“, aj pre mňa je byť originálny a kreatívny jedna z najdôležitejších vecí. Samozrejme, musíš byť technicky dobrý a tiež vedieť čosi o histórii hudby. Pretože to je kľúč k originalite a k vlastnej ceste. Pre mňa už samotné slovo „dídžej“ je teda „fucking creative“. Používať platne k mixovaniu hudby, to už samé o sebe je kreatívne.
Si aj hudobný producent. Čo máš radšej, robiť skladby alebo roztáčať gramofóny?
Robiť beaty a potom ich roztáčať… hehe. Ale seriózne, robiť beaty je pre mňa ako dídžeja jednoducho ďalší krok. Ale keď som sa zúčastňoval súťaží, používal som moje vlastné break beaty, vlastnú hudbu. Takže oboje je pre mňa dôležité, oboje je cesta ako vytvárať „music shit“!
Hip-hop sa stal svetovým fenoménom, čo si myslíš o jeho stále výraznejšej komercionalizácii?
Pravda, predávať hip-hop je ťažké brácho, pretože predávať umenie je ťažké. Niekedy ale majú kvalitné veci správnu cenu a nejaký „other shit“ sa predáva bez kvality. Ale tak to jednoducho funguje, musíš sa s tým vysporiadať a dbať na to, aby si robil dobré veci.
Fascinuje ťa v hudbe niečo, čo by nebol rap? A ako vnímaš rastúcu popularitu uk garage? Deje sa čosi také aj vo Francúzsku?
Takže v prvom rade, nie je žiadna rapová hudba. Pretože rap je pre mňa súčasťou hip-hopu ako kultúry, spolu s ďalšími elementmi ako dídžejing, graffiti, tanec. Ale mimo hip-hopu mám rád soul, funk, electro, reggae či salsu. A čo sa týka hip-hopu, teraz som zbláznený do crunku. Keď hovoríš o grime s ľuďmi ako Dizzee Rascal alebo Wiley – jasné, mám to rád. Jeden z členov mojej dídžejskej „crew“, DJ Shone, ju mixuje. A že táto hudba práve tak veľmi rastie? Je to ako reggae kombinované s crunkom a gangsta music…roztopašné! Francúzska scéna je stále „big with cats“ ako Booba alebo Diam’s. Je to super. A tiež rastie latinská scéna. Viem to, pretože som spolupracoval s americkou skupinou Tres Coronas, dávajte si na nich pozor!
Vraj si remixoval Ushera. Prezraď pozadie vzniku tej skladby.
Hehehe… Ok. Nie, nerobil som to doslova preňho. Bolo to na jeden „mixtape“. Len ten remix sa hneď potom dostal na internet a ľudia si hneď mysleli, že som to robil ako oficiálnu vec a ono to tak vôbec nebolo.
Na Slovensku si ešte nebol. Tešíš sa? Čo môžu ľudia čakať od tvojho vystúpenia?
Myslím si, že je úžasné niekam prísť a zdieľať spoločnú vášeň pre isté veci aj s inými ľuďmi. Bol som napríklad v Poľsku, ktoré je hneď vedľa Slovenska a zistil som, že Stredná a Východná Európa je jednoducho šialená! Ale plánujem prísť s dobrou muzikou, technikou a predovšetkým s hip-hopovým postojom.
Tvoje bratislavské vystúpenie bude súčasťou akcie Artattack Freestyle Battle. Ako vnímaš freestyle a rôzne „bitky“?
To je úplne super! Freestyle rap je úžasný, počas freestyle-u môžeš vidieť schopnosti rappera. Sledovať flow a slovnú zásobu – ako to dáva dokopy dobrú „lyriku“. Mám to rád: takéto veci. Je to rovnako významné ako „DJ battles“, ktoré sú podľa mňa veľmi dôležité pre kvalitu hip-hopového umenia. Súťaživosť je jedným zo základných pilierov hip-hopovej kultúry.
Vďaka za rozhovor.
„Ja ďakujem za otázky.“