Ďalšie z neformálnych stretnutí máme za sebou, tretí diel s podtitulom mestské vizuálne umenie – výtvarná výchova. Čo vlastne znamená magická formulka street art? Je graffiti vandalizmus? Umenie vo verejnom priestore VS umenie pracovať s verejným priestorom? Čo platí rovnako pre predstaviteľov mesta, majiteľov reklamných plôch, developerov a nás ako verejnosť. Odpovede na nekonečný rad otázok sme nenašli, vlastne sme ich ani nehľadali. Každý z nás má svoju vlastnú predstavu a pravdu.
Na tento diel Urban Art Session sme pozvali ľudí, ktorí nemusia byť zákonite vizuálne zdatní. Možno berú celú vec ako šport a dosahujú v ňom výborné výsledky. Nakoniec dorazili zástupcovia reklamných agentúr, grafici, laici, tí čo maľujú štetcami i striktní writeri. Bola to pestrá zmeska a my sme za ňu vďační. Vo finále si subjektívne každý odniesol svoj balík emócií. Milé prekvapenie sa dostavilo aj tentokrát. Návštevníci sa správali viac ako kultúrne, z čoho máme nesmiernu radosť. Chceme sa preto všetkým POĎAKOVAŤ! Je to jednoduché, ale znamená to veľa, viesť dialóg a konfrontovať názory, ale nesprávať sa ako to hovädo.
Program bol jednoduchý, v piatok sme otvorili dvere BAVLNY a v sobotu ich zavreli. Otvorenie sa nieslo v uvoľnenej atmosfére a sobotňajšia afterka celý event už iba korunovala. Street art – ilustráciu – grafiku zastupoval HAZI, do kontrastu k jeho galérii bola prezentovaná ukážka fotiek z pozadia tvorenia graffiti. Tá agresívnejšia forma, maľovania ulíc a vlakov. Nastavili sme prirodzené zrkadlo, ustanovili krajné medze, opačné protipóly „umenia“ vo verejnom priestore, alebo vychádzajúce priamo z ulice. Ako bonus sme navrch pridali prierez históriou ArtAttacku.
V podstate je úplne jedno, či jedinec vyštudoval vysokú školu, alebo vlastný štýl prenáša do grafických zákaziek v komerčnej sfére a „vzišiel z ulice“. Bratislava – Prešov, Západ – východ, CP? Hlúposť! Len zbytočné mindráky, ktoré si so sebou nosíme v hlavách. Snažíme sa škatuľkovať, upratať, mudrovať a udusiť tak vlastné zlyhania. Najprv je tréning … to platí pre všetkých.
Akcia dopadla podľa očakávaní. Niektorí sa opili, iní sa pýtali, druhí si nakúpili, ďalší sa podpísali na „knihu návštev“. Pri troche fantazírovania môže byť odpoveď aj takáto: Keď sa vie pouličné umenie správať kultúrne v súkromnom priestore je prirodzené, že sa vonku vo verejnom priestore nekontrolovane uvolní a vyblázni. A my ho máme také radi. Nekontrolované v akejkoľvek forme.
Za support ďakujeme: Čerstvé ovocie, Sneaker Barber, Redbull, Tuli …
Foto: Peter Gall
Video: Štefan Kurilla