Zverina album CD Svetlo v tme
Takže, je to tu… Pred takými dvomi tromi rokmi by ma ani vo sne nenapadlo, že niekto, kto si dnes vraví Zverina, vydá sólo album. A predsa. Nie je tomu tak dávno, čo ho pre neznalých z „davu“ vytiahol Vec na svojom albume Dobré ráno – dnes už ale (pre niektorých s prižmúrenými očami, pre iných jednoznačne) patrí do top špičky slovenskej hip-hopovej scény. Podtatranský „svišť“ a jeho debutový album Svetlo v tme pod krídlami vydavateľstva Street Production.
Toľko na úvod. Netreba asi nikomu dokazovať, že Zverina je trochu iný, než zvyšok scény. Minimálne čo sa týka rapového prejavu. Rád si zavrieska do mikrofónu. Napadá ma úplne nevhodné prirovnanie Robo Mikla hip-hopovej scény. Ale to je blbosť. Pretože Mikla spievať nevie a punkový (alebo metalový) rebel Zverina rapovať áno. Dosť svojsky a originálne.
V ruke teda držím album s „najväčšou nosnou dierkou v dejinách slovenského rapu“, ako som sa kdesi dočítal. Obal neobal, dôležitejší je obsah (aj keď fotky od „kufrík“ Berca sú celkom „fešné“). Pätnásť skladieb, z toho intro, outro a dva skity (okrem outra všetko rapované). A jeden regulárny producent (plus samozrejme Jojo Engerer). To je málo. Jazzy nejazzy, v podstate jeden producent album neutiahne. Pokiaľ nie je génius. Alebo aj utiahne, ale väčšinou neurobí pätnásť dokonalých podkladov. Hudobne mi chýba na CD väčšia variabilita. Jazzy sa síce snažil, tu je to temnejšie, tam veselšie, niekedy dominuje gitara, inokedy klavír. Lenže stále tam cítiť ten autorský rukopis. Čo je na jednej strane výhoda – ale nie, keď produkujete kompletne celý album. Chýba mi ozvláštnenie. Napríklad od Opaka či Janka z Novej Doby. Odvaha vydať sa hudobne niekam inam. Tým nechcem povedať, že Jazzy neprodukuje kvalitné podklady. Naopak, remeslo má zvládnuté – problém je, že pri toľkých skladbách trochu to remeslo cítiť. Tak by to podľa mňa nemalo byť.
Ak by o hudbe aj platilo, že je mierne monotónna, o textoch a hosťoch to ani náhodou neplatí. Kardinál Korec hosťuje v Pimpin rap (a bude aj klip), Miky Mora vo výbornej skladbe Králi diskoték, jeho „výsosť“ ČistyBoh v Inšpektor Zveriňák. A napokon Michadelik a Supa v melancholickej Spomienky na časy. Najmä Michadelikova pasáž je čosi, čo ma vždy znova a znova dostáva do kolien. Moja reč, kedy bude nosič? Há? „Nejsú lóve?“ Škoda, talent by sa mal predávať sám. Žiaľ, na Slovensku iba „mal by“. „Zvyšok je hudba budúcnosti.“
Zverina vo svojich skladbách nešetrí fakt nikoho. Svoje si odnesú popové hviezdy a hviezdičky, „toy“ rapperi (mená si nechám pre seba – aj tak ich už každý počul), média, internetoví „pisálci“ a diskusné decká, ktoré s takou radosťou zaplavujú svojim bahnom rôzne fóra. Niektoré skladby na albume sú už „tragicky“ známe – Hárdkor napríklad z Viktorovho mixtejpu či Raz dobre, raz zle, ktorá už má tiež čosi za sebou. Je zbytočné ich komentovať.
Zábavné tracky s množstvom nadhľadu sú Pimpin rap alebo Králi diskoték. Fakt sa bavím. Aj keď od Korca som počul aj lepšie výkony. „drinky / riťky, krásni / slávni,“ no čo ti ja viem – rýmy v tejto skladbe nie sú práve jeho silnou stránkou. Nepáči sa. Pre mňa negatívne prekvapenie (aj keď práve o rýmované „posolstvo“ v tejto skladbe ani náhodou nejde). Naopak, Králi diskoték, úmyselne falošný refrén a „funky grúv“– Miško David bledne závisťou. „Ľavý bok, pravý bok / sleduj môj pimpin (…) som veľký jak svet / a chutný jak crack / vždy sladký jak med / som kráľ diskoték “ (zodpovednosť za propagáciu drog redakcia nepreberá;))) A Miky Mora? Ako jeho prejav niekedy nemusím, tak mi tento raz sadol. Poklona. Aaaaaj!
Na národné city zabrnká Zverina v skladbe Zo srdca. „Biela, modrá, červená / srdce moje.“ Trochu toho, trochu tamtoho – dokopy výborný koktail. „Máme betónové klietky, čiže terárium / neviem ako ty, ja som vlk / potrebujem teritórium.“ Čo k tomu dodať? Zverina nemá problém poukázať na špecifický slovenský tzv. „jánošíkovský“ komplex. A k tomu gitarka s reverbom od Joja Engerera.
„Nájsť seba v tom veku žrebcov / správne vstúpiť do správnych dvier / vlastné góly pália v sieti,“ spievala svojho času Marika Gombitová v skaldbe Chlapci v pasci (fakt treba počuť). V rovnomennom „battle“ tracku je Zverina ostrejší: „Keď chlapci sú v pasci a chcú dobyť svet / stanú sa gangstrami a začnú robiť rap.“ Ostatných „kvázi“ rapperov slovami naozaj nepohladká.
Za zmienku určite stojí „príbehová“ skladba Inšpektor Zveriňák. Že Dano vie je snáď jasné úplne každému. Nasratý flow a šéf-podriadený dialóg. Sample z Gadgeta. Vtipná skladba. Odnesú si to hviezdy a hviezdičky slovenského šoubiznisu. Len čo na to „jašterica agent Vec“? Možno tiež skúsi klapku „sedem štyri tri“.
Povedané úprimne, album Svetlo v tme ma príjemne prekvapil. Od Zverinu som nič výnimočné nečakal. Jedna vec je totiž mediálny „hype“ a druhá reálne výsledky. A Zverina sa skôr profiloval ako freestyler. So zaujímavými živými vystúpeniami. Teda niet o čom. Svetlo v tme môžem iba odporučiť. Lenže vždy je nejaké ale…
V tomto prípade je to istá nevyváženosť jednotlivých skladieb. O produkčnej stránke som už písal. Je ťažké si nevšimnúť, že na albume je niekoľko silných a zapamätateľných skladieb. Pri iných mám ale naopak pocit, že sú iba obyčajnou vatou. Chápem, že vyrobiť pätnásť hitov je veľmi ťažké. Chce to kopu talentu a tiež trochu šťastia. Z tých štrnástich skladieb na albume štrnásť hitov nie je ani náhodou. Ale už len kvôli tej lepšej polovici nie je o čom rozmýšľať. A skladby ako Králi diskoték či Spomienka na časy sa v slovenskom hip-hope zase každý deň nerodia. Záver? Svetlo v tme „je“ dobrý album.
Tracklist k albumu Svetlo v tme (Street Production 2005)
1. Intro
2. Hardkór
3. Pimpin rap feat. Kardinál Korec
4. Ideme ďalej
5. Poriadná párty
6. Rieka (skit)
7. Chlapci v pasci
8. Raz dobre, raz zle
9. Králi diskoték feat. Miky Mora
10. Mordooor
11. Sloboda (skit)
12. Inšpektor Zveriňák feat. Čistýchov
13. Zo srdca
14. Spomienky na časy feat. Moja reč
15. Outro