Karaoke Tundra: V Hip-hope vidím obrovský umelecký potenciál


Ukrajinský producent, žijúci na Slovensku a vydávajúci v Čechách. To je v skratke Viktor Tverdochlibov ejkejej Karaoke Tundra. A ešte omnoho viac. Jeho hudba sa pohybuje na hrane hip-hopu, laptopovej elektroniky, experimentálneho ambientu a … a vlastne čohokoľvek 🙂 Je úplne jedno, akú škatuľku mu pripíšete, nikdy sa úplne nevzdáva klasického rukopisu, teda použitia všadeprítomných zvukových porúch, šumov a zvukového odpadu. Ďalšou nepostrádateľnou zložkou jeho skladieb je humor. Pri počúvaní produkcie Karaoke Tundru sa občas môžete naozaj z chuti zasmiať.

Či už si vypočujete niektorý z trackov z rok starého debutu Gastarbeiter alebo napr. remix skladby „Skladám“ Ivy Fruhlingovej s úctyhodným počtom spolupracovníkov. Pozornosť si určite zaslúži taktiež jeho remix známeho tracku Roots Manuvu „Witness (One Hope)“, ktorý vyšiel ako singel na labeli Ninja tune. Netreba zabúdať na mnohé internetové projekty, vyšlé na labeloch Surreal Madrid (založený priamo Karaokem a kolegom MMtm), alebo Muteme. Najčerstvejším je kolabo s tajomným raperom menom Peťo Tázok na EP VP84. Pri živých vystúpeniach tvorí tandem s trnavským turntablistom Spinhandzom. Dámy a páni, Karaoke Tundra …

Zdravím ťa Viktor, jednou z posledných vecí, ktorou si sa prezentoval smerom von bol track s Kaidžasom. Povedz mi o tom niečo viac. Ako k tomu došlo? Kto oslovil koho?

S Kajom sme sa na tom tracku dohodli asi rok a pol dozadu, ešte pred AAFB 2005. Akosi sa to ale stále odkladalo, až teraz sme sa dopracovali k nahrávaniu. Zhodou okolností mal čas a my sme práve chceli track na pripravovaný mixtape. Ten track sa ešte bude upravovať, na tejpe bude iná verzia. Ako k tomu došlo? Myslím, že sme sa dohodli v Trnave na prvom Got skills, kde sme boli obaja v porote. Iniciatíva ale bola z mojej strany.

Načrtol si tému mixtape, povedz niečo viac ak môžeš… Teraz je mixtape.ový trend alebo čo 🙂 (Idea , Moja reč, Viktor Hazard, Kaidžas …)

My by sme chceli spraviť mixtape v tom klasickom význame tohto slova, aj keď bude určite viac producentský. Viac ale nepoviem, práve sme na tom začali makať, ešte je priskoro…

Strapo? Pokiaľ viem vybral si u teba beaty na pripravovaný materiál a spolupracovali ste aj na remikse pre Ivu Fruhlingovú.

Je taká poviedka o druhej svetovej vojne s názvom „Syn čaty“, alebo tak nejak. Bola v povinnom programe za čias ZSSR keď som chodil do školy. Dej hovorí o tom, ako čata partizánov našla v lese chlapca a adoptovala si ho… Stal sa z neho origi partizán. No a Strapo je podľa analógie syn našej čaty 🙂 Ale teraz vážne – Spino ho videl poprvé na Bombaklade a hneď mi dal echo, že chalan je výborný, má talent, aby som si ho išiel pozrieť na nejaký battle. A stalo sa. Rozumieme si výborne, sám to vieš 😛 So Strapom to vyzerá na dosť plodnú spoluprácu, robím mu beaty na jeho sólo a Spino zase vystupuje s Presso 63 naživo, je členom skupiny. Remix pre Fruhlingovú bol z našej strany taký úlet – chalani z projektu Sporto sú moji dobrí kamoši a chceli aby som im s tým remixom trochu pomohol. No a mne napadlo, že by sa tam celkom hodil Strapo. Som rád, že do toho išiel. Bola to veľmi spontánna spolupráca, obsah účinkujúcich sa stále menil, ale s konečným výsledkom som spokojný. V podstate je to úplne nový track. To, že ide o remix na Ivu je čistá formalita, z originálnej verzie tam nezostalo takmer nič a aj významovo sme to posunuli do trochu inej roviny.

A čo tvoj starší remiks Roots Manuvu? Myslím, že po tom sa o tebe dozvedeli viac aj ľudia z „vonku scény“, nie?!

Určite mi to pomohlo, som rád, že si Rodney vybral ten track z viac než 700 ďalších. Akurát mám pocit, že Big Dada už nemá v plánoch vydať ten vinyl, zatiaľ je to len digital singl, ktorý vyšiel na Ninja Tune. Dvanásťpalec sa stále plánuje, ale podľa mňa už to nie je aktuálny materiál. Okrem toho sa tam stále mení vedenie, nejak sa nevedia medzi sebou dohodnúť.

Čo ďalšie remiksy, prípadne spolupráce? Oslovil ťa niekto ďalší z MCs kvôli remiksu, alebo s prosbou o beat?

Stále robím nejaké remixy, väčšinou však pre zahraničné elektronické projekty, neviem či to tu treba spomínať. Čo sa týka hip-hopu, tak teraz robím hlavne na podmazoch pre Strapa a na našom so Spinom mixtape. Mam dohodnuté aj nejaké tracky s ruskými rapermi, ale to je zatiaľ len predbežná dohoda. Okrem toho teraz robím hudbu pre dva dokumentárne filmy a risuje sa aj spolupráca na hudbe k jednej divadelnej hre.

Super, prezradíš niečo viac o tých dokumentoch a divadle, alebo…?

S hip-hopom to vôbec nesúvisí. Je to scénická hudba, skôr taký atmosferický ambient by som povedal. Oslovili ma režiséri, vyskúšali sme to a bolo to dobré. Ide o filmy z produkcie FAMU, majú taký vedecko-populárny charakter. Jeden z nich už kúpila Česká televízia, ale ešte neviem kedy ho budú vysielať. Čo sa týka divadelnej hry – ide o experiment a tie ja mám veľmi rád 🙂 Skrátka ide o to, že sa ku hre spravia 4 rôzne soundtracky od štyroch autorov a divák si bude môcť vybrať a pustiť v slúchadlách jeden z nich.

To znie zaujímavo. Čo tvoja sólo produkcia? Pred rokom ti vyšiel album Gastarbeiter. Dočká sa nasledovníka?

Gastarbeitera som robil „na objednávku“ pre český (už neexistujúci) label Mufonic. Navrhli mi, že to vydajú a tak som sa pustil do práce. Momentálne neplánujem inštrumentálne sólo (aj preto, že ho v podstate nemám kde vydať).

Povedz mi niečo viac o EP Petra Tázoka. Čerstvom to hlavnom chode z tvojej produkčnej kuchyne? Ako si sa dostal k spolupráci s týmto podivínom?

Peťo ma našiel. Počul nejaké moje veci, že vraj u nich vo VP84 sú veľmi populárne. Potom sa materializoval cez medzidimenzionálny portál u mňa v obývačke. Dali sme si po 50 bobúľ a dohodli základný koncept 🙂

Vráťme sa radšej späť do reality. Aký je tvoj (profesionálne zdeformovaný) pohľad na slovenskú produkciu? Si tu už nejaký čas a myslím, že si mal dosť možností zoznámiť sa a porovnať produkciu od lokálneho hip hapu, cez rádiový popík, až po elektroniku.

Moja žena sa smeje, že podľa prvých sekúnd neznámej pop pesničky viem odhadnúť, že to je slovenská produkcia. Proste Slovensko má taký typický zvuk, neviem. Ale s hip-hopom je to trochu inak.

Svojho času „letel“ Slovenskom taký trend, že kto nemá minimálne MPC nie je ani producent. Každý tretí Waldemar hneď kupoval Akai a robil „hudbu“. PC už nebolo v móde. Čo ty nato?

Ja osobne používam počítač. Je pravda, že MPC je veľmi intuitívne v ovládaní ale v súčasnej dobe je úplne jedno, či to je robené v softe alebo na hw. Ide samozrejme o akýsi stereotyp a v neposlednom rade dobrú prácu PR teamu značky Akai 🙂

Ty pracuješ striktne iba na kompe, alebo používaš aj nejaký hardware?

Nič, len software. Naživo je to tiež kombinácia notebooku a gramcov.

Karaoke Tundra a Peťo TázokA čo vravíš na tvrdenie, ktorým sa svojho času oháňal kde kto, že MPC ti urobí hutnejšie bicie? Myslím, že tomuto tvrdeniu ešte aj dnes niekto verí 🙂

Hutnejšie bicie nerobí MPC, ale beatmaker. Všetko ide spraviť EQom, veď ide predsa o frekvencie. MPC nemá nejakú „tajnú“ frekvenciu, ktorá by neexistovala vo frekvenčnom spektre. Všetko sa dá spraviť, to ako keby sa tvrdilo, že nejaký drahý TV ukazuje novú, doteraz neznámu farbu 🙂 Okrem toho poznám veľa podpriemernej fádnej hudby z MPC a naopak veľmi „hutné“ veci z kompu.

Elektronická hudba sa čoraz častejšie dostáva do takej polohy, keď už sa nedá nazvať „počúvatelnou“ hudbou (a hudbou vôbec). Mam pocit, že to sa týka aj niektorých tvojich trackov. Nezdá sa ti niekedy, že je tvoja produkcia až moc ťažko stráviteľná pre bežného poslucháča?

Robím to, čo ma baví, nemusím to prispôsobovať vkusu iných ľudí, lebo to nerobím pre peniaze ani popularitu, ale len pre vlastne potešenie. Preto niekedy si môžem dovoliť spraviť hocakú haluz, len zo srandy. Veci ako arytmia a atonalita sú bežne nielen v súčasnej experimentálnej elektronike, ale aj vo vážnej akademickej hudbe. Pojem „počúvatelnosť“ je inak veľmi subjektívny. Je to vždy vec vkusu, nemôžem predsa vyhovieť všetkým:-)

www.surrealmadrid.net
www.myspace.com/karaoketundra

Páči sa vám tento článok? Odporučte ho svojim priateľom a známym. Nepáči sa vám tento článok? Odporučte ho svojim nepriateľom a neznámym.

Zanechať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *