Ťažké czinky – Hiphopová rozprávka


Ak si myslíte, že hip-hop na úrovni sa na Slovensku robí iba v Bratislave (alebo Piešťanoch), asi vás sklamem. Vrenie na poli pomalých zlámaných beatov sa už rozhostilo po celom štáte a neobišlo ani Žilinu. A tak v ruke držím pred nedávnom vydané CD od Ťažkých Cziniek. Nič? Možno ich skôr poznáte pod skratkou TCZY.

Priznám sa, osobne mám k Žiline špeciálny vzťah. Narodil som sa tam. A keďže sa v nej vcelku často pohybujem, vždy ma zaujímalo, ako je na tom aj žilinská hip-hopová scéna.

Bohužiaľ, pravda je asi taká, že z Bratislavy „ľahšie“ vydáte niečo „oficiálne“, lebo ste viac na očiach. Hádam aj to je dôvod, prečo sa TCZY rozhodli nečakať, kým ich nosič vypustí niektoré z „alternatívnych“ vydavateľstiev na scéne. A urobili si ho viac menej sami. Ako demo.

Na druhej strane si ale musíme povedať, že i to je pravdepodobne dôvod, prečo album Hiphopová rozprávka zvukovo nedosahuje kvality svojich „plnohodnotných“ (s veľkou dávkou nadhľadu) kolegov. Ako sú napríklad NS, Kontrafakt, alebo H16. Osobne mám totiž pocit, ako by bol celý album (čo sa týka podkladov) mierne zašumený. Ale taktiež je možné, že tento dojem vytvára iba voľba samplov pre hajtky a shakery (či ako sa to skloňuje).

No nechajme tieto obkecávačky obkecávačkami a prejdime už k samotným skladbám.

1. Autorské práva

Album začína už tradične introm, ktoré sa pre tento raz nesie v duchu kritiky vypaľovania (ako už názov napovedá). Len teraz neviem, či to celé nie je myslené ironicky. Ale asi nie. Pretože v hip-hope (a bohužiaľ nielen tam) sa veci šíria najmä „potrubnou“ poštou. Cez kamarátov. Takto potom niet divu, že vydať tu CD je ako hodiť peniaze do čiernej diery (česť výnimkám).

Podklad sám o sebe nevadí a nepôsobí rušivo. Vysamplovaná zvučka (večerníček?) akoby podčiarkovala názov samotného albumu. A tak sa pomaly rozbiehame…

2. Až moc Ťažké Czinky

Tak toto poznám. Táto skladba totiž už nejaký čas koluje internetom. A nie náhodou. Práve ona je tým typom tracku, na ktorý sa zvyknú ľudia na koncertoch „namotať“. V tom dobrom. Našlapaný rytmus, neprehliadnuteľný groove, proste všetko spolu funguje tak, ako má. Teslov rap je plynulý, nezadrháva sa a ani sa zbytočne neutápa v naivných slovných hračkách. Je jednoducho počuť, že Teslovo frázovanie a flow sú na úrovni. Aj keď k vystúpeniu na najvyšší stupienok slovenského Mcingu mu ešte čosi chýba. Možno trochu prirodzenejší prejav…

Tematicky je síce text (po vyabstrahovaní na minimum) o klasickom hip-hopovm „ja a môj rap“, ale je badať, že s trochou snahy sa dá aj takáto téma spracovať originálne.

Svenov podklad je korektný, páči sa mi. Proste dokazuje, že Sven muziku robiť vie. Kompozične nemám žiadne výhrady. Ale aby som iba nechválil, melodická linka by mohla byť o trošičku hlasnejšie (ale je možné, že by sa potom bila s akapela linkou).

Skladbu ešte podfarbujú vokály, o ktoré sa postarala Eva a Svenove scratche…

Tak či onak, táto vec sa mi páči.

3. Naša škola

Betónové životy betónových ľudí. Tak by sa dala v krátkosti charakterizovať táto skladba. Výrazné stringy a podklad trochu depresívny alebo temnejší, ako chcete. Mierne stratený snare, ale nejako výrazne to nevadí. Scratche skladbu príjemne spestrujú, no trochu mi chýba nejaká väčšia originalita. Chuť trochu viac experimentovať. Proste toto je klasický hip-hopový track.

Tesla sa v texte akoby vyrovnával so životom vo svojom meste, so životom, aký žije a ktorý je lemovaný (aj) hranicami hip-hopu. Ktorý svojím spôsobom tvorí únik od všednosti obyčajných dní. Nejde iba o rap, ale aj o graffity, prípadne o dnes už „spriaznenú“ kultúru točiacej sa basketbalovej lopty. A pomocou týchto elementov bojovať za svoju vec…

4.Mizéria tejto noci

Ak máte radi pomalšie skladby, iste si to svoje nájdete práve vo štvrtom tracku. Nižšie bpm a vokálová výpomoc Evy dokopy s krásnou melodickou linkou tvoria jednu z naj záležitostí tohto albumu.

Slová pomaly plynú a vy sa nechávate unášať ako čln na jemných kolísavých vlnách plynúcich z reproduktorov. Tesla svoju osobnú spoveď umne pretavuje do rýmov a dokazuje, že lyrika a emócie v slovenských textoch ešte úplne nevymreli (výnimku tvoria hádam iba JSS).

Ak by som sa zase raz utápal v depresiách, z albumu by som si pustil práve túto skladbu.

5. Komixový skit

Komix city. Aj takto sa niekedy nazýva Žilina. Skit pôsobí ako nadýchnutie sa pred časťou albumu, ktorá sa vyznačuje najmä spoluprácou s inými interpretmi. A ktorá bude nasledovať.

6. Smogom potiahnutou Žilinou (vsp. Kubes)

Prvá vec, ktorá vám udrie do uší, je preslávený zvuk z dajakého kultového westernu (ale z ktorého, to vám nepoviem – netuším; myslím, že tam hral Eastwood).

O hosťovanie sa postaral Kubes z inej žilinskej formácie Represia. A pravda je, že svojim prejavom skladbu dosť ozvláštňuje. Tesla zvyšuje frekvenciu plynutia svojich slov a ja musím iba s uznaním pokývať hlavou. Pekne veru, pekne. Ak vás jeho prejav nezobudí, tak potom asi ste už nejaký ten piatok mŕtvi.

Tematicky sa text venuje životu na sídlisku Solinky (taká Petržalka v malom;)). Námet nie veľmi originálny, ale skladba ubieha vcelku zostra, takže nevidím dôvod, prečo by si ju ľudia nemali obľúbiť. A na Solinkách by sa mohla vlastne stať i akousi hymnou…

7. Tu a teraz (vsp. Abnormal Identity)

Tak toto sa často nestáva. Aby slovenské formácia mala „featuring“ s po anglicky rapujúcimi kolegami. A najmä nie, ak sú z Kanady.

Svenov podklad je znova rámcovanými neprepočuteľnými slákmi, bicie sú ok, iba pasáže, kde Sven dá zelenú filtrovanému „punk beatu“, môžu pôsobiť trochu nepríjemne. Ale to je vec zvyku a najmä vkusu.

Bohužiaľ, nemôžem si pomôcť, ale namiesto toho, aby „torontské posily“ skladbe nejako pomohli, skôr ju ťahajú nadol. Tesla v tracku rapuje minimálne o triedu lepšie a nestáva sa mu, že by bol mimo rytmu, ako AI (napríklad v 2:26, 3:11, 3:29…). Aj ich frázovanie mi nejako nesedí. No proste neviem, táto skladba vo mne totiž vyvolala dosť veľké rozpaky.

8. Východný blok (vsp.Stigmata)

Východný blok napravuje všetky škody, ktoré mohlo Tu a teraz na poslucháčovi spáchať. A viac než vrchovatou mierou.

Podklad je jednoducho úžasný. Možno to znie nekriticky, ale pravda je taká, že podobný podklad sa tak často nepočuje. Takto vyzerá originalita v praxi. Vysamplované chorály perfektne vytvárajú atmosféru skladby a kvalitné (v rámci žánru „rovné“) bicie, pravidelná hajtka a dobrá voľba samplov tomu tiež iba napomáhajú.

Rapu nie je čo vytknúť. Východní kolegovia z „matičky Rusi“ dokazujú, že vedia a nenechajú nikoho na pochybách, že táto skladba patrí k vrcholom albumu. A podľa môjho názoru je i najlepšia. Ani Tesla sa nedáva svojimi „parťákmi“ zahanbiť a predvádza stabilnú formu. O čom rapujú ruskí bratia vám nepoviem (ruština ma v škole našťastie obišla), no Teslove rýmy sa točia okolo jeho sídliska (architektúra „sovietskej školy“). A vlastne akéhokoľvek panelového sídliska nielen na Slovensku.

9. Odkaz

Krátka spoveď, snaha odovzdať správu, niečo zo seba vydať, niečo tak, aby to zostalo. A taktiež niečo prijať. Jednoducho byť vidieť. To je deviata skladba Odkaz.

Už svojou dĺžkou pripomína výstrel do tmy. Buď vám niečo dá, alebo na ňu zabudnete. Inej možnosti asi niet. Inak, svojim spôsobom mi trochu pripomenula Kontrafakt a ich frázu „ruky bratom podávať“.

10. Do neba

Stringy a vysamplovaný smútočný prejav. To je Do neba. Niet viac, čo k tomu povedať.

11. Život ktorý žiješ

„Môžeš ísť každý deň tou istou cestou, monotónnou, nie zrovna pestrou…“ Tieto slová z refrénu asi najlepšie vystihujú, o čom vlastne táto skladba je. Ísť si za svojím alebo upadnúť do šedej priemernosti. Pre TCZY je tou cestou, ako uniknúť, práve hip-hop. Hip-hop ako forma obrany, pud sebazáchovy (aj keď to môže znieť divne).

Sven kombinuje viacero samplov a nápadov, takže podklad je vhodne výrazný a najmä zaujímavý. Ani sám o sebe by sa nestratil. Len tie hajtky niekedy pôsobia, akoby boli poskladané na náhodu.

Tak a toto bola posledná plnohodnotná skladba…

12. Inšpirovaná

Inšpirovaná, viac menej outro, poznačené smutnou atmosférou , ktorú vytvára organ, nás pomaly, no neúprosne privedie k poznaniu, že album Hiphopová rozprávka od Ťažkých Cziniek máme už za sebou.

A že to boli chvíle strávené v pohode. Sven dokázal, že hudbu robiť vie, Tesla zase, že rap mu nerobí problém, čo dokopy dáva na slovenské pomery nadpriemerný výsledok. Ak sa na to pozrieme z celkového uhlu pohľadu. A vôbec nevadí, že Hiphopová rozprávka je vlastne iba demo CD.

Tracklist k demo albumu Hiphopová rozprávka (2004)

1. Autorské práva
2. Až moc Ťažké czinky
3. Naša škola
4. Mizéria tejto noci
5. Komixový skit
6. Smogom potiahnutou Žilinou feat. Kubes
7. Tu a teraz feat. Abnormal identity
8. Východný blok feat. Stigmata
9. Odkaz
10. Do neba
11. Život, ktorý žiješ
12. Inšpirovaná

Páči sa vám tento článok? Odporučte ho svojim priateľom a známym. Nepáči sa vám tento článok? Odporučte ho svojim nepriateľom a neznámym.

Zanechať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *