Dj Kappa mixtape – Hra sa začína


Dj Kappa mixtape, nový album CD Hra sa začína

Pamätám si.

Sedím uňho doma a ukazuje mi čosi na PC. Nejaké útržky novej skladby, s ktorou sa práve hrá. Na obrazovke tracker, Fast či Mad, podrobnosti dávno zošediveli. Na stole gramce, mix a azda prvé siahnutie si na túto záhadnú techniku. A tiež pár babyskrečov.

Pamätám si.

Stresovanie pod bratislavským Prístavným mostom, asi druhá či tretia vec. Bláznivé nadšenie farbou a pocitom zakázaného. Vek, keď sa treba búriť, lebo práve vzbura je tým najbanálnejším a najvšednejším zákonom puberty.

Pamätám si.

Kričí na nás nejaký zakomplexovaný idiot, ktorý by družstvo najradšej videl s medailami na krku a seba s fotkou vo vitrínke klubovej slávy.Ani jeden z nás pritom nie je bohvieako talentovaný, a tak riešime otázku, či nás to ešte baví.

Pamätám si.

Kupujem od neho eponymný debut Trosiek i demo akejsi neznámej kapely, ktorá si vtedy vraví Krakalla. Kto by povedal, že dnes skončí ako AMO. Idem si pozrieť „koncert“ zostavy vraviacej si Heslo v klube pri zimáku Bezky a náramne sa mi to páči. I keď, vtedy sa mi páči všeličo.

Pamätám si.

Tancovanie v klube Eden, tom druhom, na Obchodnej. Rap sa pomaly dostáva do módy, no celé to je ešte akési úprimnejšie. I keď nie až tak veľmi. Ale máme pätnásť či šestnásť a myslíme si, že zmeníme svet alebo aspoň seba.

Nepamätám si.

Žeby sa čokoľvek z tohto mohlo podpísať na mojom terajšom úsudku. Kamarát nekamarát, známy neznámy. Nostalgia nenostalgia. Každý svojou cestou, bez ružových okuliarov minulosti. Je to preč.

Preto pochybujem o význame albumov, ako je „mixtape“ Hra sa začína dídžeja Kappu. Mixtejpu, ktorý ani náhodou nie je mixom, pretože fade out fade in a výstrely ako prechod zvládne skoro každý, ani tejpom, keďže to je CD. Kým kapela či MC na mixtejpe prezentujú nejaké svoje rapové schopnosti, dídžej by mal techniku turntablismu. Ale Hra sa začína je v podstate iba obyčajný výber kapiel, ktoré slovenskému hip-popu vytvárajú tvár. Nič viac a nič menej.

Túto trocha zvrátenú tendenciu suplovania výberoviek v podstate odštartoval už Viktor Hazard, no pri ňom ešte stále môžeme s pokojným svedomím vravieť o technike mixu. Pri Kappovi len ťažko. Obdivujem party platňojazdcov, ktorí majú cit pre diskotéku, ale nazývajme ich selectori, nie dídžeji. Príde mi to hlúpe pri chlapcoch, ktorí denne do pol štvrtej ráno trénujú svoje juggle rutiny.

Ale preč od formy, späť k obsahu.

Pri počúvaní albumov ako Hra sa začína sa pred vami odkrýva celá bublina, či ak chcete ilúzia, slovenského rapu. Možno práve v tomto sú podobné disky najprínosnejšie. O smrti rapu sa tu vedú diskusie už niekoľko rokov. Je to blbosť, evolúcia je neúprosná. Ale počúvaním Kappovho disku presne zistíte, kam domáci hip-hop smeruje. Či ako som už dávnejšie správne napísal: kde prešľapuje. No poporiadku.

Že z Geboda čosi bude, cítim už nejaký čas. Nikdy by som však nepovedal, že ma pozitívne prekvapí Dena. Skladba Vela krát funguje, aktuálny, i keď už trochu konvenčný, zvuk, zaujímavé frázovanie. Lenže tých príjemných prekvapení oveľa viac nie je. Ešte tak Mora a jeho P.a.r.t.y. či GPS Jednašestky. I keď bohvie, či zábavnejší, ako rap tejto petržalskej zostavy, nie je beef s Mikym.

Nironic je ďalší tuctový „fifty like“, atmosféra Dušových 60 barov do koncepcie nesedí a v Abeho staroškolskom crate diggin podklade zle pracuje basa, pričom Koko nepredvádza nič z toho, prečo ho mám ako jediného z H16 rád.

Jednoduchý mudrlant má flow, o čom všetci vieme, a tým to končí. I keď beriem, jeho spomienkové, a teda v podstate úprimné, skladby sú azda tie jediné, ktoré majú zmysel. Aj keď je kydov viac, ako regulérneho rapu.

Kaidžasov prejav osobne nemusím, ale vec vkusu. Je však pravda, že v skladbe Nestaraj sa vybočuje z mazľavého priemeru slovenskej rapovej nudy. A Moja Reč má aj lepšie zárezy, no stále sú zaujímavejší, než mnohí iní.

Odkedy sa Orion štylizuje do role parketovej šelmy, baví ma skôr Wladimir, ktorý na rozdiel od neho aj čosi vraví, nielen rozpráva. Reggaeton v slovenčine znie dosť smiešne (hudba chlapci, ach tá hudba), podobne ako R’n’B. Jazyk je totiž sviňa a vďakabohu nedovolí každému.

Nyaka by nemusela byť s podkladom v disharmónii, nie každý totiž musí znieť ako Rihanna, ale aspoň ako tak. Ale taká Dara, so všetkou úctou, zvonky štěstí jej na Kappovom mixtejpe nezvonia. Aj keď PR si vie urobiť dokonalé, to beriem. Ale je tiež možné, že to iba ja takúto hudbu nechápem a som jednoducho úplne mimo. Možno som ešte nedorástol na kakofonické intonovanie.

Ako zaznelo vyššie, Mora s Hajtkovičom fungujú. Miky je jeden z mála slovenských rapperov, ktorým aroganciu verím. Pokiaľ to práve nie sú vesty a brokovnice. Píšem si do debilníčka, „robíte hip-pop, na rap ste mäkkí“. Diss.

Rovnako ako H16. Síce je to rap pre rap, ale aspoň sranda. Škodoradosť je najlepšia… Ale na druhej strane, mám rád akordeón a mám rad Čistého flow, pretože je originálny a stále rozpoznateľný i po tých rokoch. Vďakabohu. A vďakabohu za W518.

Priznám sa, trochu nechápem. Ak už teda prehltnem otázku: preboha, prečo. Je veľa talentovaných turntablistov, ktorí nikdy nebudú mať správne známosti, no budú vedieť narábať s mixom a zápästím. Jasné, svet nie je spravodlivý a nikdy nebol. Ale osobne sa nemôžem zbaviť pocitu, že počiny ako Hra sa začína slúžia vydavateľstvám iba ako kasička na peniaze. Tentoraz si to odniesol Kappa, i keď si vraj celý ten projekt vymyslel sám. Nešpekulujme, kto sa na kom chcel zviezť. O tejto nahrávke som už čítal nejaké nadšené texty, no sám toto nadšenie nezdieľam. Asi je najvyšší čas pouvažovať, či mi domáci hip-hop ešte čosi dáva. Ale to už je osobná paranoja a nikoho ďalšieho sa netýka.

PS: Tak ako je recenzentov názor na hudbu bezpredmetný pre hudobníka, je hudobníkov názor na recenziu bezpredmetný pre autora recenzie. Recenzie sa totiž píšu pre ľudí, nie pre kapely. Rovnako ako hudba, ktorá sa nerobí pre recenzentov, ale pre poslucháčov.

PS2: Ak bude mať po prečítaní tohto textu zase niekto potrebu riešiť ma v pesničke, kľudne. Lebo: „Je jedno, čo o vás píšu, dôležité je, aby správne napísali vaše meno.“

Tracklist k CD Hra sa začína (Hip-hop.sk / EMI – 2007)

1. Intro – Hra sa začína
2. Dena – Vela krát
3. Nironic – I got my (nigga what)
4. Koko Šajs – 60 barov
5. Primitívny Intelektuál – Nechcel by si
6. Kajdžas – Nestaraj sa
7. Moja Reč – 25 panákov
8. Orion feat. Vec – Noční jezdec
9. I.Co – You don´t know
10. Nyaka feat. Nironic Don´t let go
11. L.U.Z.A – Poď žiť s nami
12. Dara Rolins – Let me know
13. Miky Mora – P.A.R.T.Y
14. Drvivá Menšina – V centre diania remix
15. H16 – GPS
16. Tina feat Čistychov – Čo ma láka
17. Farenheit feat. Xia, Sizzla, Jigzagula – Esta Loca
18. Čistychov – Teraz uhnite!
19. SuperCrooo feat. Wladimir518 – Sweet dreams
20. Outro

Pozri SK a CZ Hip Hop CD´s v ArtAttack Shope.


Páči sa vám tento článok? Odporučte ho svojim priateľom a známym. Nepáči sa vám tento článok? Odporučte ho svojim nepriateľom a neznámym.

Zanechať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *