Bacil, legendárny člen legendárnej skupiny Drvivá menšina a ešte legendárnejšieho Názvu stavby prichádza tak trochu nečakane so svojím sólovým albumom. O albume jeho kolegu Denu sa totiž šuškalo, či hovorilo už dávno a zrazu sa vynoril s informáciami aj Bacil a rovno servíroval aj silný pilotný singel Poézia ulice.
Ako to chodí, dátum vydania sa o nejaký ten mesiac posúval a tak je v konečnom výsledku situácia obdobná ako keď vyšli naraz albumy Lúzy a Drvivej menšiny. Albumy Denu i Bacila si navzájom tak trochu konkurujú. Teraz sa pozrieme na zúbok druhému menovanému.
Zásadný pokrok zaznamenala Bacilova technika. To je cítiť už v prvej skladbe Si pripravený?!, kde Bacil výborne manipuluje s dynamikou prejavu. V podobnom trende vydrží aj počas zvyšku albumu a takýto Bacil sa teda počúva výborne. Stále je to jeho vlastný prejav a štýl, len omnoho vyspelejší. Oprávnene si teda môže spolu s Čistychovom a Denom povedať, že sú prvá trieda.
Tématicky je album celkom pestrý. Dostalo sa síce aj na bežné témy, ako nočný život, alkohol, či moje mesto, ale našťastie sú tu aj neotrelejšie témy. Napríklad výstižne podaný, na politikov orientovaný track Špinavá hra, alebo Nesprávny ťah – príbeh človeka, ktorý sa zaplietol do drog. Mne sa veľmi páčila skladba Všetko ide tak jak má, v ktorej Bacil komplexne zosumarizoval posun scény od jej ťažkých začiatkov až po súčasný rozmach.
Pochváliť musím aj Bacilov výber hostí. Konečne niekto, kto sa nepozerá na to pofidérne delenie scény, ale spolupracuje s ľudmi, ktorých pokladá za kvalitných bez ohľadu na to, na ktorej „strane“ stoja. Tak sa na tomto albume ukážu nie len štandardne očakávaní 100, Slipo, Biely, Čistychov a DNA, ale aj Vladis, Baška, Otecko, Danosť a Supa. Zahraničie zas zastupujú Stoka a Berezin. Hostí je to pomerne dosť, ale pozitívne je aspoň to, že Bacil zväčša dominuje aj v skladbách, kde má nejakého hosťa. Často nechá hosťovi jednu slohu a sám si vezme ďalšie dve aj refrén, takže hosť naozaj pôsobí ako výpomoc pre oživenie a nie ako zástierka za neschopnosť utiahnuť celú skladbu.
Po hudobnej stránke hrá významnú rolu na albume Gebod, ktorý hrá všade čoraz viac a čoraz lepšie. Jeho a Deryckove produkcie sedia Bacilovi asi najviac. Je to taká zmes klasických beatov a silných hudobných motívov. Menej sa mi už Bacilov prejav páčil do Abeho modernejšie znejúcich beatov, ale dalo sa to ustáť. Trocha zamrzí, že tu nie je žiadna klasická vec od Hajtkoviča, ale toho už Drvivá menšina postupne úplne nahradila spomínaným Gebodom, takže si asi treba zvyknúť.
Zatiaľ som menoval v podstate samé pozitíva, teraz sa dostaneme k jednému väčšiemu záporu. Bacil síce vo svojich skladbách uvádza, že ide o jeho vnútornú výpoveď, ale mne to tak úplne neprišlo. Zvolené témy síce zahŕňajú určitú hĺbku, ale Bacil pri nich pôsobí často príliš chladne. Často len konštatuje, ale neukáže, čo to pre neho znamená, čo si o tom myslí, čo pri tom cíti. Aj krásny príbeh Nesprávny ťah mi príde len ako vyrozprávaný príbeh bez nejakého autorovho záveru a názoru. Bacilov album Poézia ulice je teda pomerne kvalitný album, ale vnútorná výpoveď to určite nie je, aspoň pre mňa. Čo je škoda. Bacil ukázal, že dokáže sám utiahnuť celý album, ale nevyužil úplne ponúkaný potenciál možnosti rozhodnúť o všetkom sám a udržal sa v mantineloch v akých sa pohyboval doteraz. Prevrat sa teda nekoná, dobrý album áno.
Tracklist k Poézia ulice (Odbery 2008)
1. Si Pripravený?! (produkcia G-Bod)
2. V Mojom Meste (produkcia G-Bod)
3. Poézia Ulice feat. 100, Slipo (produkcia G-Bod)
4. Noční Ftáci feat. Biely, Vladis (produkcia G-bod)
5. Nesprávny Ťah (produkcia Deryck)
6. Prvá Trieda feat. ČistyChov, D.N.A. (produkcia Deryck)
7. Všetko Ide Tak Jak Má (produkcia G-Bod)
8. Hudba Je… feat. Baška (produkcia G-Bod)
9. Alkoholik feat. Otecko (produkcia Grimaso)
10. Špinavá Hra feat. Danosť (produkcia Abe)
11. O Čo Ti Ide?! feat. Supa (produkcia Abe)
12. Nebezpečné Myšlienky feat. Stoka, Berezin (produkcia G-Bod)
13. Hej Ty!!! (produkcia by Danost)
14. Koniec Hry (produkcia by G-Bod)