Kto prišiel s prvotným nápadom organizovať akciu Ostrov 4 graffiti?
Celý nápad akcie bol môj, ale prvá iniciatíva vyšla z Považskej galérie umenia(PGU), ktorá robila už predtým dva ročníky akcie pod názvom „graffiti art“. Tieto akcie boli prvou prezentáciou graffiti na pôde oficiálnej galérie. Samozrejme tieto akcie boli o mladých slovenských writeroch, ktorí v galérii počas niekoľkých dní pomalovali pár papierov(plátien). Ale zoberme si, že niekedy v roku 94 graffiti prišli na Slovensko a v roku 96 už bola v žilinskej galérii prezentácia. Niekedy na jeseň roku 2000 ma oslovil riaditeľ PGU, či by som sa nechcel chopiť organizácie pokračovania podobnej akcie.A od tohoto momentu sa už vyvíjala moja úloha. Moja predstava bola, prezentovať graffiti, nie ako celý fenomén, ale hlavne tú umeleckú stránku. Celú akciu som postavil ako medzinárodný projekt, postavil som si to viac ako sympózium a nie ako výstavu, podstata bola, že sa týždeň malovalo. Neskôr sme si zohnali peniaze z Európskej únie, z ktorých sa platili cesty a farby všetkým zúčastneným writerom.
Podľa akých krotérií ste vyberali writerov?
Celé informácie o akcii sme zavesili na web a postupom času nám začali chodiť prihlášky writerov na úšať. Dohromady sa prihlásilo cez 150 wrietrov z celého sveta, z ktorých sme museli vybrať 25 tých najlepších. V tom nám najviac pomohla Susan Farrell z Art Crimes,ktorá s nami konzultovala všetky prihlášky, všetkých writerov.A pomohla nám vybrať tých najlepších, možno.
Prečo ste si zvolili práve názov Ostrov 4 graffiti?
Ostrov je náš (občianske združenie TRUC spherique) projekt už od roku 1998. Je to projekt zameraný na prezentáciu alternatívneho mladého umenia, každoročne v júni postavíme tému, resp. pozvaných výtvarníkov alebo divadlá, kapely. Tentoraz to bol ostrov číslo 4 a venovaný bol graffiti. Zároveň je to príjemná slovná hračka, Žilina bola nakoniec ostrovom najväčšieho graffiti projektu v strednej európe…
Čo pre teba znamená slovo graffiti?
Mňa samého na graffiti zaujímajú hlavne tie prvotné veci, na základe ktorých to celé vznikalo. Kedy nebolo vôbec dôležité to, či píšeš sprejom, alebo štetcom. Išlo o rozširovanie svojho podpisu. Zaujímajú ma veci, ktoré sa určitým smerom odlišujú od tých ostatných. Nejde o to, či použiješ veľké množstvo farieb, napríklad na stene kde je plno tagov stačí aby si použil striebro a čiernu, a tvoje logo vystúpi dopredu. Graffiti by sa podľa mňa otvorili úplne nové možnosti, keby sa celkovo spomalilo a nemalovalo by sa dva dni od rána do noci, a nemalovalo by sa na kvantitu.
Máš nejaké plány do budúcnosti, čo sa graffiti týka?
Vybral som si zopár ľudí, ktorích práca je mi sympatická, ktorí graffiti posúvajú úplne iným smerom, pričom sa úplne vzdialujú klasickému graffiti. S týmito ľuďmi plánujem ešte ďalej spolupracovať na určitých projektoch, v ktorých už nepôjde o prezentáciu graffiti vo všeobecnosti, ale bude to špecializovaný projekt s vybranými ľuďmi na vybranom mieste. Jeden z takýchto projektov by mohol byť budúci rok v Luxemburgu, kde dvaja Slováci Cke a Bluer, a dvaja Francúzi Stak a HNT budú mať pripravený „atak“ ulice, bez toho aby niekto vedel, čo budú malovať a kto to celé zorganizoval. Celé to vyvrcholí výstavou v galérii, kam sa celý niekoľkodňový proces prenesie a ľudia budú môcť identifikovať, čo sa vlstne v uliciach dialo. Pôjde samozrejme o oficiálnu akciu na legálnych miestach, ktorá však nebude mediálne podporovaná. Takže na jednej strane to bude oficiálna akcia, ale na strane druhej pre ľudí vonku „atak“.