Čerstvé meno, ktoré v poslednom čase víri hladinu stojatých riek pouličného umenia. Študoval na Vysokej Škole Výtvarných Umení v Bratislave v ateliéri Juraja Meliša. Žije a tvorí aj naďalej v hlavnom meste, venuje sa street art-u (post-graffiti). Má za sebou viacero výstav na Slovensku i v zahraničí. V roku 2011 sa mu podarilo cez londýnsku Saatchi gallery prezentovať na umeleckom veľtrhu ARTPARIS v Paríži. Nezaujíma nás umelý „hajp“ a tak sme si dohodli rozhovor nech zistíme čo je vlastne za chlapíka.
Zdravím ťa, nepoznáme sa a to mi dovoľuje sa pýtať na viac i menej klišé otázky. Hneď na úvod teda prezraď čo si zač a či si sa k svojmu vizuálnemu štýlu dopracoval počas štúdia na VŠVU, alebo si k tomu inklinoval už skôr?
Zdravím, som Michal Mráz. Som výtvarník, ktorý sa venuje aj street art-u. K tomu čo robím som sa nedopracoval cez VŠVU, i keď ma určite ovplyvnila v tvorbe aj škola. Moja tvorivá činnosť začala pri graffiti, ale writerom by som sa určite nenazval. To bolo štrnásť rokov dozadu a pripadali mi úžasne veci čo robil Scôtt, alebo Daor. Ten bol už v tom čase všade. Tak som si vtedy čarbal na zošity, sem – tam dal nejakú bombu, ale v podstate to stálo za prd. Neskôr prišla stredná škola, v tom čase som si z pivnice spravil ateliér a začal maľovať plátna, neskôr vysoká, koniec vysokej a teraz je moja tvorba aj o ateliéri aj o ulici.
Dočítal som sa, že si z „výšky“ predčasne odišiel. Cením tvoju voľbu viac makať v praxi a tvoriť ako teoretizovať s titulom. Napíš viac o technikách, ktoré používaš.
Používam hlavne tie klasické techniky ako akryl, olej a samozrejme sprej. Jediná možno trochu netradičnejšia vec, ktorú používam je maľba asfaltom. Z mojej tvorby je jasné, že uprednostňujem čiernobiele kombinácie a asfalt má super farbu. Keď sa rozriedi s vodou má to taký sépiový nádych.
Viem, že si študoval sochu ale tej sa defacto nevenuješ.
Študoval som sochu hlavne preto, že som chcel študovať u Meliša. Páčila sa mi jeho tvorba a bol taký, že svojich študentov nechal robiť to čo chceli. Nikoho sa nesnažil presviedčať o svojich pravdách, ale každému skôr chcel dopomôcť v tej jeho ceste. Venujem sa hlavne maľbe, ale mám v pláne vrátiť sa aj k soche. Možno už čoskoro.
Máš za sebou určité úspechy v zahraničí: Taliansko, Francúzsko. Zaujal ma ten Paríž, môžeš o tom prezradiť pár vecí prípadne poradiť iným ako sa „správne prezentovať“ ?!
To neviem ako sa správne prezentovať, je tu veľa iných autorov, ktorí by o tom mohli rozprávať oveľa viac ako ja. Snažím sa len ukázať ľuďom svoju prácu. Do toho Francúzska sa mi podarilo dostať cez súťaž na saatchionline.com a tento rok čo budem vystavovať v Paríži je tiež cez súťaž Artaq Urban Art Award. Z čoho sa ale veľmi teším, pretože tak ako v porote tak aj medzi ľuďmi čo tam budú vystavovať, sú fakt zvučné mená.
Tak to gratulujem, budem na chvíľu trošku útočnejší. Povedal si, citujem: „Graffiti scénu veľmi nesledujem a zo street art scény mam pocit, že tu zatiaľ nie je žiadna veľká výrazná osobnosť.“ Ako môžeš tvrdiť, že tu nikto nie je, keď do tej scény nepatríš a nesleduješ ju ?
Hej to je odsek z rozhovoru pre bratislavské graffiti, v tom rozhovore ďalej hovorím, že by som určite vedel vymenovať viac graffiti umelcov ako street artistov, ktorých poznám a presne o tom to je, že aj keď veľmi graffiti scénu nesledujem tak je oveľa výraznejšia ako street art scéna.
Ako ty vnímaš domácu graffiti/street art scénu?
Sú veci čo obdivujem a to sú dve časti. Jedna tá, keď maľujú chalani vlaky a podobne = veľa riskujú. Nejaké roky dozadu som sa stretával s Danom a v tom čase ešte maľoval spolu s Thomasom v KNS. Behali po svete a potom pri pive rozprávali zážitky z väzenia atď. Ja som si hovoril, že na to by som nemal odvahu, takto riskovať. To platí aj dnes.Veľký rešpekt. A potom je tá druhá časť ľudí, ktorí maľujú hlavne legál ako napríklad Ewilone z Point3crew, ktorí majú určite veľké kvality. Každopádne si myslím, že by si graffiti aj street art zaslúžili oveľa viac pozornosti. Hlavne zo strany galeristov a kurátorov, tak ako je tomu vo svete.
Prečo z tvojich diel cítiť sídliskovú temnotu a negativitu ? Zažil si na sídlisku niečo zlé ako malý?
Hehe nezažil som nič zlé, aspoň nie tak zlé, že by ma to takto poznačilo. Veľa ľudí vníma moju tvorbu ako depresívnu, ja to tak nevnímam, ja ju vnímam ako kritickú.
Ok, doplňujúca otázka. Urobil si už nejaké vyslovene „pozitívne dielo“ ?
Vyslovene pozitívne asi nie, aspoň si na žiadne nepamätám, ale v podstate všetky moje diela sú s pozitívnym odkazom.
Úprimne ma tvoje diela zas až tak moc neposadili na zadok. Neodpustím si určitú podobnosť rukopisu s Banksym, inými slovami šablóna a „ulica“. Je v tom nejaký zámer?
Zámer v tom nie je, určitá podobnosť tam asi je. Banksyho práca sa mi veľmi páči, či už myšlienkovo alebo formou. Tak už to chodí niekoho to zaujme, niekoho nie. Mne sa páči myšlienka, že keď dielo osloví aspoň jedného diváka, tak splnilo svoj účel.
Super, v tomto máme podobný prístup. Osobne som vzišiel z graffiti prostredia kde sa v prvom aj poslednom rade cení originalita a to čo robíš ty tu už bolo pred dekádou. To isté je možné povedať samozrejme aj o samotných graffs, ale otázka: Feedback od ľudí dostávaš skôr kvôli technike, forme, alebo myšlienke ?
Spraviť niečo nové to moc neriešim, riešim to aby to čo robím bolo úprimne a prirodzené pre mňa. To je asi jedno s druhým a tretím. Ja osobne si viac vážim to druhé a tretie a teda formu a myšlienku.
„Umenie ma uživí, no pravdupovediac skôr prežívam.“ Z čoho konkrétne zarábaš peniaze? Predávaš svoje diela, alebo tvoríš na zákazku?
Na zákazku nerobím, v minulosti som pár veci spravil, ale teraz všetko odmietam. Predávam obrazy, či už cez galérie alebo priamo z ateliéru, ale rozhodne na tom nebohatnem. Som rád, že mám na farby a cigarety.
Asi najviac ma od teba zaujali tie paneláky na papierových taškách, ale čo ten stupídny odkaz ? „Človek je produktom svojho okolia. Okolie je produktom človeka. Okolie je vonkajší obraz vnútra človeka.“ UOT? Toto mi asi najviac lezie na nervy, tzv. premúdrelé reči.
Mne ten odkaz nepríde stupídny. Každopádne ten odkaz nepatril priamo na tie tašky. Bol to názov výstavy, na ktorej boli tie tašky vystavené. Premúdrelé reči mi vadili na VŠVU, kde som často pri obhajobe niektorých študentov rozmýšľal či som tak hlúpy, že tomu nechápem alebo sú to len keci. Moja obhajoba vždy skončila po dvoch, troch vetách. Určite si nepripadám ako mudrlant, ale snažím sa o to, aby moje veci mali myšlienku.
Zahoďme bokom filozofické vyjadrenia a povedz aké sú tvoje morálne hodnoty ?!
Nefilozofické vyjadrenie na tému morálne hodnoty, to sa dá?
Dostal si ma : ) Tak jedna na uvoľnenie. Urbanizmus je mantrou tvojich diel. Skúsme sa preniesť do fikcie, že by si tvoril v malebnej dedinke pod Tatrami. Ako by vyzerali tvoje diela potom ?
Tak nad tým som nikdy nerozmýšľal, ale určite by to ovplyvnilo moju tvorbu. Pochybujem ale, že by som začal maľovať „lúbivé“ obrázky dreveníc.
Poslednú otázku nechávam vždy otvorenú nech si povie ktokoľvek čokoľvek, prípadne nech sa opýta on sám seba čo sa ho nik iný ešte neopýtal. Tak davaj …
Rád by som povedal, že si vážim a rešpektujem každú tvorivú činnosť (či už graffiti, street art, alebo iné formy umenia). A aj keď som spravil minulý rok dve chyby, tak odkazujem nech si človek prečíta podpis pod vecou a až potom na mňa útočí za veci, ktoré nie sú moje.
No dobre teda … ďakujem za rozhovor a držím palec v tvorbe nech sa vyberieš akýmkoľvek smerom.