Jeden 12´´ vinyl dvoch známych mien. Dokonca jedného „oldschoolera“. AD a Lyrik –H . Bol to práve Lyrik H, koho VEC vysamploval v tracku „Zakázané uvolnenie“ (Trosky – Tozmemi LP,1997). Lyrikovo „Chce sa mi smiať…“ (JSS- Kompromis LP,1997) bolo vytrhnuté z kontextu a VECOM použité ako refrén.
Momentálne ma ale nezaujíma čo bolo, zaujíma ma čo je! A to navarené na asfalťáku, ktorý práve držím a každú chvíľu položím na tanier… Ešte si obzriem stredový label vinylu, kde sú všetky potrebné informácie. Jedna strana 2 veci + 2 inštrumentálky a jedna akapela – hmmm .. Druhá B strana, 2 veci, jedna inštrumentálka a jedna akapela .. … A strana = strana ADho, B strana = Lyrikova…
A STRANA :
Púšťam prvú vec, podľa ktorej sa toto vinyl dielo aj nazýva. „ Kapitalizmus“ v produkcii A.D., (Lyrik H a A.D na majku). Elektrická „rocková“ gitarka a ja nie sme celkom kamoši – hmm, basová gitara je vcelku prijemná, pseudo „lalala“ spev je zaujímavý, toto všetko v prvých jedenástich otočkách platne. S nabehnutým beatom v dvanástej otočke nabieha i Lyrikov rap. Zmenený sampel na klavírne opakujúce sa vysoko položené tóny vo mne ihneď menia náladu na určitý nervózny ruch – srdce sa mi trepe ako pri dopravnej zápche vo veľkomeste, nervózna inštrumentálna poloha je istá, pravdepodobne podľa Lyrikovho textu toto bol aj zámer, ale aj tak inštrumentálka pôsobí na môj vkus zvláštne. Samozrejme, že od tejto chvíle je to Lyrik- H ktorému dávam dôveru a počúvam text. Tematika tracku je jasná z jeho názvu, ide o zhrnutie problematiky života v tom našom kapitalizme. Musím povedať, že podľa mňa je Lyrik obdarený veľkým sociálnym cítením a toto sa sakra v HH cení. Nie sú to ľahko priehľadné „ umelcové texty“, ale naozaj súvis viet na zamyslenie. Text ma baví! Nebaví ma iba Lyrikov hlasový fond v rozprávačskom položení. V tomto duchu to cítim ako isté poučovanie miešajúce sa s nadhľadovým rozprávaním faktov života. Pôsobí to „ťažko“. Nasleduje A.D.ho strofa. A.D. ma oveľa viac baví naživo, ako keď ho mám počúvať z nahrávky. Má zvláštne charizmatické zafarbenie hlasu, ktoré vynikne medzi živými ľuďmi a chaosom na akciách. Z tracku je stále mierne cítiť „oldschool“ štýl, zrýchľovanie – spomaľovanie, no tentokrát sa A.D. uberal oveľa lepším smerom a pritvrdil. Neviem, kto mi dal právo pitvať sa do rapu, no skúsil som to – berte to ako môj subjektívny, možno silne sa mimo, pohľad.
„Keď sa mi zdá“ v produkcii od trnavského Konka sa mi spolu s Opakovým „Nárezom“ na B strane zdá najsilnejší. Počuť sviežu energickú produkciu, u Konka veľmi ovplyvnenú „premierovským feelingom“, čo možno z určitého pohľadu spadá do klišé záležitostí neoriginálnej (ale zato výbornej) klasiky. Spievaný ženský dirty sampel, ktorým Konko okorenil túto vec, som neskoršie počul ako začínajúci originál old song motív na Much More od De La Soul na albume The Grind Date – čo ma ihneď uchvátilo a zamrazilo. Je toto možné ?!! Konko mi túto inštrumentálku (ktorú poskytol A.D.emu) púšťal surovú z MPC ešte dlho predtým, ako vyšiel album The Grind Date!! (5.10.2004) Pokiaľ existuje niečo ako náhoda (resp. istá producentská múza) niekde mimo realitu tohoto sveta, potom ju Konko čerpal z rovnakých dimenzií ako producent z De La Soul. (Cuty a scratche v tomto songu nebudem rozoberať, určite nie sú najlepšie, ale ani najhoršie, postaral som sa o ne ja).
Najväčšou slabinou tohto songu je jeho zvuk na silnom aparáte vo veľkej miestnosti. Doma na slúchadlách ok, ale na akciách, na veľkých reproduktoroch v sále, absolútne hudobne nezrozumiteľný!!! Sample úplne zanikajú, počuť totálnu skreslenosť a nevýraznosť. (Kto je na vine? AD? Konko? Master v štúdiu Opatovce?? – to je už jedno, skratka totálna škoda!) A stranu uzatvárajú inštrumentálky oboch trackov a akapela na Kapitalizmus.
B STRANA :
Lyrik H„Nárez“, produkčne zaobstaraný Opakom. Táto vec sa sama vytláča z reproduktorov; výborný, silný, dynamický zvuk. Takýmto spôsobom je totálne dominantná na tomto vinyle. Inštrumentálka sa vinie v silno „funky feelingu“, takto si predstavujem skutočnú party vec! Hlavný sampel zaobstarala funková gitarka, celkovo niečo obdobné ako Hot Sex od Tribe Called Quest. Alebo first@love od Mary J Blidge – takéto veci Ťa nútia hýbať riťou ! Spôsob, akým Lyrik H rapuje, mi veľmí sedí. Už to nie je rozprávač Lyrik. Už je to pán „nad vecou Lyrik“. Jemný battle pičung v srandovno-ironickom nádychu. Humorný inteligentný text, hltám každé prichádzajúce slovo. „Aj toto som ja / ďalej to hrám / nevidím nikde svoj strop / preto Lyrik-H“ a “nevidím nikde pravidlá do hrobu / si vezmeš len seba a svoju vlastnú rolu / brúsenú vísačkovú / tu kážeš Baccardi a piješ kolu“. „Ach bože koxo robím tu rap / pičujú tu dáky ľudia bože?! / ja sa z toho poseriem! / mám štýl, mám flow mám bicie, mám zvuk, mám čo ? / mám dav pod sebou / otváram hubu a tvárim sa jak nafičaný guru / eé vôbec také nič nie! / chcete diktatúru? / tak choďte, trénovaným toho druhu / derú sa dopredu, rukou robia HUHU / ja som uvoľnený typ, neveríš, čo spíš? / ešte to nevidíš? nestojím o prestíž…“. „Ževraj máš flow, ale počuť iba jeden / tak zaber, ako Sampler / speaker pustím ťa v kľude ty smrad! / Chceš mať slávu, chceš byť in ?! / Tak choď s tým!“ Volený výkrik HU! v refréne robí tento song naozaj zverským, živočíšnym, pudovým! Nehýbať sa do toho na parkete bude ozaj iba impotent, alebo frigidná baba.
Vyzerá to tak že Lyrik H sa nám konečne uvoľnil, nebojí sa vulgárne zanadávať, hovorí na rovinu bez zbytočných hádaniek, na ktoré sme boli uňho zvyknutí a i tak to nepôsobí vôbec prízemne, naopak. Inteligentne, humorne a oveľa viac prirodzenejšie (inteligencia sa nezaprie, keď ju už raz človek má). Dávam si otázku, ako veľmi je podstatný pre MCho podmaz, aby ho vyhecoval? Dal by to rovnako dobre, keby to nahrával i do inej inštrumentálky? Alebo má takú empatiu a party štýl ho uvoľnil?
„Život je ťažký“, opäť Konko na beate a Lyrik, tento raz smutnejší, clivý feeling inštrumentu. Zaobstarávajú ho zosekané a nanovo poskladané tóny klavíra. Naefektovaný zrýchlený „záchvevový“ hlas použitý ako sampel – príjemné a zaujímavé. Opäť ťažký text na zamyslenie niekde doma, kde máš možnosť využiť svoje mozgové závity nerušené a v kľude. Nasleduje inštrumentálna verzia Nárezu, po ňom jeho akapela .
Tracklist k 12″ singlu Kapitalizmus (Legal Rec. – 2004)
A1. Kapitalizmus
A2. Keď sa mi zdá
A3. Kapizalizmus ( inštrumentálka)
A4. Keď sa mi zdá ( inštrumentálka)
A5. Kapitalizmus (akapela)
B1. Nárez
B2. Život je ťažký
B3. Nárez (inštrumentálka)
B4. Nárez (akapela)
Text: Spino