Na križovatke starých obchodných ciest využívaných od praveku, pri riečke Trnávka, bola založená kupecká osada Trnava. Prvá písomná zmienka o nej pochádza z roku 1211. Je to listina ostrihomského arcibiskupa Jána o donácii príjmov miestneho kostola ostrihomskej kapitule.
Je to jednoduché: hranica medzi nádejnou kapelou a kapelou etablovanou je album. Prípadne EP, krátkohrajka, v kauze s názvom Turbo Boost v princípe s rozsahom albumu. Ak zarátame aj bonusové skladby.
Lenže, strieborný disk je rovnako medzníkom, kedy sa na vlastné uši presvedčíte, do akej miery bublinu nafúkol alebo nenafúkol bublifuk. Pričom je úplne jedno, kto doňho fúka. Farby dúhy na bublinách sú iba farby odrazené a trochu zlomené, presne podľa fyzikálnych zákonov. Preto sa pýtajme: ako je na tom Hovorit volne v podaní Turbo Boost?
Zbytočne dookola obkráčavať. Wonderovi to za mikrofónom sekne, čo je trochu zapríčinené špecifickým prejavom a nárečovou štylizáciou, trochu nadhľadom a trochu: azda talentom. Sekne to aj Konkovi alias Billymu z Hollywoodu. Dokopy jednoduchá rovnica s kladným výsledkom. Bez absolútnych hodnôt ani scestných chválospevov.
Význam Trnavy vzrástol najmä v 16. storočí, keď sa sem pred blížiacim tureckým nebezpečenstvom, v roku 1543, presťahovalo ostrihomské arcibiskupstvo s kapitulou. Bratislava sa stala administratívnym centrom krajiny a Trnava prevzala úlohu kultúrneho a náboženského centra krajiny.
Nebudem rozprávať, že na tomto nosiči nie je nič, čo by ma do istej miery nefrustrovalo. Ale tak nejako to dokopy spolu hrá, pričom má tá “hra” celkom baví. Konko dokáže ustrážiť hranicu, keď skladba ešte znie absolútne moderne, no už nie moderne tuctovo. A keď vravím moderne, nemyslím tým moderne vzhľadom na slovenské pomery. Lebo trochu subbasového minimalizmu s distorziami na padoch zvládne kde kto, ale urobiť to tak, aby ste znechutene nezamrmlali niečo v duchu “ach jo, Williams či Storch pred piatimi rokmi”, to už kde kto nevie.
Ale jedna výhrada: v skladbách typu Chyc ma! je kľúčom zvuk. A, so všetkou úctou k Jazzymu, ten do kryštálových ostrých hrán dokonalosti vybrúsený nie je. Na druhej strane, práve Chyc ma! je presne to, čo mne na domácej scéne chýba. Nápad, presah do britského urban ukg, trochu z new school a trochu z Roll Deep. Paradoxne, v tomto prípade mi ani autoreprezentačný text nevadí.
Ale aby sme nerozprávali o jednej polohe, Konko ukazuje, že zvláda aj “crate”, napríklad v skladbe Mesto, zvláda breakove nu disko v Pi ten šit, nu funky v Super Biač i muzikálnejšiu polohu so staccato slákmi v Sleduje ta vrah (škoda tých fx zvukov snáď z Looney Tunes, inak by to nemalo ďaleko k Hitchcockovi či Webberovmu Fantómovi opery) i čembalom v Hovorit volne. A to zvuk čembala vrúcne nenávidím (taká malá osobná mozartovská paranoja). Wonder vie byť temný i optimisticko žiarivý, metaforou občas presne trafí, barovými pitkami rozdá pár instatných rozumov, všetko však s nadhľadom frázovania ,ktoré sa nepreje po dvoch sústach.
Do 18. storočia vstupovala Trnava ako univerzitné mesto známe v celej Európe. V roku 1777, keď na pokyn Márie Terézie presťahovali univerzitu do Budína, túto stratu cítila nielen Trnava, ale celé Slovensko. V roku 1792 Anton Bernolák vytvoril v Trnave hlavný stánok Slovenského učeného tovarišstva.
Takže zhrnúť to: vydať akýkoľvek debut znamená, že musíte odkryť karty. V prípade kapiel, od ktorých sa už niečo čaká, je to taký poker pod tlakom. Nechcel by som byť v ich koži. Turbo Boost to však zvládli a zvládli to dobre. Nie síce kráľovský flash, no taký poctivý full house to bude. Čo vôbec nesúvisí s tým, že nejakým zvláštnym spôsobom ich mám ešte spolu s pár inými slovenskými zostavami rád. Preto sa tešme, svieži vzduch slovenskému rapu nikdy nezaškodí.
www.myspace.com/turboboostriders
Tracklist k CD Hovorit volne EP (Hip-hop.sk / EMI – 2007)
1. Intro
2. Gouche
3. Pi ten šit
4. Dvojitý život Steeva Hooda
5. Chyc ma!
6. Mesto
7. Hovorit volne
8. Super biač
9. Sleduje ta vrah
BONUS:
10. Turbo Boost
11. Pod semnu