Ako sa nádej môže premeniť na sklamanie
Priznám sa, neviem, čo si mám o tomto CD myslieť. Či to je všetko iba jeden obrovský žart, absolútna haluz, či si z nás chalani strieľajú, alebo to myslia vážne. Ak platí to prvé, dobre, je to čosi, čo tu ešte nebolo, aj keď faktom je, že sa veľmi nesmejem. No musím uznať, že nemožno uprieť originalitu. Bohužiaľ, skôr mám pocit, že platí to druhé. A to som potom dosť smutný.
Dnes je vcelku “trendy” robiť underground, hudbu “z podzemia”, ešte väčší hárdkor. Čo je teda v hip-hope fakt smiešne. Robiť ešte väčší underground, než je obyčajný underground, byť hustejším, pravdivejším, byť podzemnejším než ostatné podzemie. Niekedy mi až rozum ostáva stáť.
Ale takto asi možno ospravedlňovať, že niečo jednoducho nie je kvalitné. Urobiť podklad, ktorý proste neznie a na svoju obhajobu povedať, že tomu nerozumiete, to nežijete, toto je temný štýl ulice (a podobné frázy). A pritom je to čistý “random”, zvuky hrajú dve na tri, bez koncepcie, bez štýlu, bez jasného posolstva.
Dosť prázdnych “plkov”. Prejdime k niektorým trackom, ktoré ma nejakým spôsobom zaujali.
W.L., T-peg. INÍ Názor. Skladba číslo štyri. Umri. Na jednej strane chalanom nemožno uprieť istú dávku originality, predsa len, takýmto spôsobom dáva málokto, to vyššie bpm, vyššia kadencia frázovania. Na druhej strane fakt nepríjemný podklad, zlý zvuk skladby (ja viem, že za každým nestojí profesionálne štúdio, nie každý má naň peniaze – ale to mňa ako poslucháča naozaj nemá prečo zaujímať), nepríjemná voľba samplov, ktoré dokopy hrajú…no slušne povedané – falošne. Keby to bolo iba v tejto skladbe, ešte by sa to dalo nejako preskákať, no ono je to bohužiaľ problém viacerých (ak nie väčšiny) skladieb. Nechcem sa navážať do “pánov” producentov, ale takto fakt nie. Lebo náznak zaujímavého MCingu ide okamžite do stratena strhávaný nekvalitným podkladom.
Pre mňa o čosi známejšie meno v nasledujúcej skladbe. Potrok. Môžeš si za to sám. Zaujímavé slučky, stringy, čembalo. Tieto zvuky naozaj môžem. Viac-menej korektný rap. Zatiaľ bez výhrad. A v tom to bohužiaľ príde, úplne nelogický refrén, nekoncepčný, totálne rozbije kompozíciu skladby (možno to je iba tým, že mám iný vkus, no fakt mi nesedí). Namiesto toho, aby atmosféra skladby ešte viac vygradovala, pretože Môžeš si za to sám tú atmosféru má, refrén ju čisto zabije. Škoda. Pretože tu potenciál na krutý track bol.
Podobne, skladba číslo jedenásť, kolaborácia Potupa a Potrok. Si rozmysli. Pohodový rap, nechutne duté bicie (keby niekto povedal, že to je e-jay, tak verím), basa – tipujem nejaký preset, akurát ten vysamplovaný loop je vcelku ok. Aj keď mierne falošný. No čo už.
Jazzy za produkciou, spolu s Hlavolamom za skrečmi. F.T.HC za mikrofónom, skladba Sú veci (šťastná trinástka?), ktorá sa dosť vymyká šedému priemeru a podpriemeru tohto albumu. Je tam flow, je tam zvuk, nápad, podklad sa dá počúvať, jednoducho najlepšia vec CD. Zbytočne sa okolo toho nejako veľmi rozpisovať. “Sú veci okolo teba kdeaké, sú veci podstatné a tie ostatné…”, celkom pekné.
Svojská originalita, zvláštna, no o to zaujímavejšia farba hlasu, Mrazivá Nula (ach, to meno). Track číslo pätnásť, Defektika rýmu. K takémuto hlasu by sa ale omnoho viac hodil taký ten dancehallový alebo ragga štýl. A nie podklad s jednoduchými opakujúcimi sa tónmi klavíra. A už sme zase pri podklade…
Môžete si povedať, že namiesto podrobného rozobratia “výberovky” To najhorší jeden som si to uľahčil tým, že som napísal iba o niektorých skladbách. To je síce pravda, no veci tam spomenuté sú (bohužiaľ) spoločné drvivej väčšine skladieb. Ak je totiž náhodou celkom dobré rapovanie, podklad stojí za milú… No je v tom lepšom prípade priemerný. Aj keď väčšinou ani to nie. Možno to vyznieva ako nejaký hudobný fetišizmus, no faktom je, že rapová zložka skladby nie je všetko. Pretože sebelepší prejav MCho pošle zlý podklad do horúcich pekiel.
Zvuk albumu je taký, aký je. Ani náhodou nedosahuje čistotu “veľkých” albumov scény (Kontrafakt, Čistýchov), čo ale iste súvisí s tým, že nie každý má podobné prostriedky. Aj keď sa zase musím, ako obvykle, opakovať, relatívne dobrý zvuk sa dá urobiť aj doma na počítači. Len to treba vedieť.
Tak neviem, ak má byť toto CD myslené vážne, tak by hádam bolo lepšie kriticky sa pozrieť na svoju tvorbu a s vydávaním vecí čo to ešte počkať. A medzi tým sa naplno venovať produkcii, počúvať skladby, ktoré si ceníte a učiť sa z nich. Prípadne začať robiť v normálnych programoch. Pretože lepšie podklady poväčšine zvládnem urobiť aj ja. A to, vzhľadom na moje schopnosti, povedané úprimne, nie je bohviečo.
Ak ale bol tento album myslený ako recesia, tak potom priznávam, dostal ma. A vystrelili ste si zo mňa pekne. Inak ale nevidím dôvod, prečo by som mal byť zhovievavý. Povedané na rovinu, Rap Sektor – To najhorší jeden je CD kolísajúce niekde medzi škatuľkami podpriemer a priemer. Čo ma trochu mrzí.
Tracklist ku kompilácii To najhorší jeden (Haluzeum Produkt – 2004)
1. Haluzeum 899/1
2. Rastal prevrat – Spankyáda
3. Vykopaný z jamy – Obvyklí podozriví
4. INÍ Názor – Umri
5. Potrok – Možeš si za to kámo sám
6. Potupa – Fšeci imidžáci
7. TCZY & INÍ Názor – Ochcané gate
8. Staf – Fet
9. Zpodina – Reklamatéka
10. Cwach & Tpeg – Cirkus
11. Žaluď KO & Gulos – Si rozmysli
12. W.L & Drakk – Na krídlach draka
13. F.T.HC & Jazzy + Hlavolam – Sú veci
14. W.L – Dôvod pre tvoju samovraždu
15. Mrazivá Nula – Defektika rýmu
16. Tpeg – P.E.G.
17. Potrok – Traktorová vlečka
18. Cwach – Pirát
19. Gkru – Skutečne pre tých
20. Grandmajster výroby – Konec.