Málokto to prizná. Oveľa obľúbenejšia je presne opačná póza: Chaozz boli fuj, trápni a komerční, Pergnerovej esochlapci, neuveriteľné, neautentické majorpostavičky. Ale po chvíľke rozhovoru to z ľudí vypadne. Hej, boli to aj oni, ktorí ukázali, že hip-hop sa dá robiť po česky alebo slovensky. Že rodná reč nie je úplný nezmysel. A napokon, občas vylezie aj skoro kacírske: veď áno, nie všetky tie skladby boli úplne zbytočné. Niektoré boli dokonca dobré.
Lenže dnes to aj tak všetci vieme, Chaozz jednoducho predbehli dobu. Scéna – tých dva a pol človeka, ktorí vtedy robili rap – nebola pripravená na strednoprúd. Ani na úspech či aspoň ilúziu o ňom. A dnes, kto by podobné výčitky vmietol do tváre Kontrafaktu či PSH?
Na druhej strane: Chaozz našťastie skončil. Inak by sme tu nemali Kata (pre pamätníkov stále Depha), asi najlepšieho textára československého hip-hopu – BPM, Bene aj Lyrik odpustia. A nemali by sme na stole ani jeho druhý album pod hlavičkou projektu Prago Union.
Kato už bol vlastne všetko: insider, outsider, strednoprúd, šušľajúci chlapík bez zubov, alternatíva aj ten „pravý“ rap. A toto potkýnanie sa o život na rozdiel od mnohých dokázal prepísať do textov. Neznamená to, že si dookola ide nejakú variáciu sebestredného reprezentačného textu. Znamená to však, že má za sebou skúsenosti a vie ich poskladať do zmysluplného celku. A tieto celky má zmysel počúvať aj piaty či dvanástykrát. Ak už pre nič iné, tak pre všetky tie slovné hračky.
Práve texty sú podstatou Prago Union. Sú to výpovede obalené do schopnosti načrtnúť obraz a vybudovať metaforu. Stvoriť prekvapivú pointu. Nepotrebuje k tomu zložité ukrývanie sa za postavičku nejakého básnika, ani hru na umenie. Kato pracuje s tak bežnými a banálnymi kulisami, že mnohí rapperi už zabúdajú, že ešte stále môžu vytvoriť dobrý hip-hop: text a znovu text, muzikalita a recyklácia skladieb i cudzích (niekedy aj vlastných) nápadov.
K tomu však tento rapper vie pridať akúsi sympatickú myšlienku a vložiť svojský charakter. Nezáleží, či práve rapuje o stave súčasného hiphopu, o počasí, ženách alebo extrémizme. Prípadne dokonca aj vtedy, keď neviete, o čom práve rapuje.
Ak sa to zhrnie: je úplne fuk, že tento album je občas (únavne) nekonečný. Je fuk, že nemá úplne dobrý zvuk, že nie je moderný. Ak by bol akýkoľvek iný než špinavo úprimný, bol by iba horší. Samozrejme, nie každý má predstavu o rape podobnú Katovi. No pre nás ostatných to môže byť už aj v tomto prečudesnom lete budúci album roka. Dezorient Express pritom nie je alternatíva, nie je to „iný“ rap. Naopak, Katov album je hip-hop v tej najčistejšej podobe. A vidíte, aj v 21. storočí to ide.
Tracklist Prago Union – Dezorient Express (Strojovna/Escape/EMI, 2010)
01. Rapviem 2
02. Ántré
03. Dezorient Express
04. Myšlenkovej Pochod
05. Hip Hop
06. Rozcvička
07. Funky Stav
08. Zpatra
09. Kata Strofy
10. Hledám
11. Skládací
12. Bezedná Noc
13. Krajní Prostředek
14. Apropó
15. 1/4 Na Prd
16. Furt To Tak Máme…
17. 4, 5, 6
18. Procházka Parkem
19. Nadživotní
20. Nekronika
21. HEY!